close
تبلیغات در اینترنت
زندگی,جدید,زندگی نامه
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید

آرشیو

پیوندهای روزانه

آخرین مطالب ارسالی

پربازدید ترین مطالب سایت

همه ما در بين اعضاي خانواده، دوستان و آشنايان، كساني را داريم كه معتقديم بهتر از ديگران عمل مي‌كنند، در موقعيت‌هاي خاص مي‌توانند به درستي تصميم بگيرند و به بهترين شكل اقدام كنند، كمتر دچار اشتباه مي‌شوند، در ارتباط برقرار كردن با ديگران موفقند و حتي مشاوروراهنماي خوبي براي ديگران هستند يا به قول معروف، ديگران هميشه روي آن‌ها حساب ويژه‌اي باز مي‌كنند. مسلما همه ما به نوعي دوست داريم؛ مانند اين افراد در ارتباط با ديگران موفق باشيم. اين افراد خصوصياتي دارند كه مي‌توانند به جنبه‌هاي مختلف مساﺋل توجه كنند.

قبل از آن‌كه خصوصيات اين افراد را بيان كنيم، شما با يك پرسشنامه، اعمال و باورهاي خود را در مورد ارتباط با ديگران بسنجيد تا بتوانيد به ميزان توانايي و اعتقاد خود در ارتباط بر قرار كردن با ديگران پي ببريد. اين پرسشنامه شامل 20 جمله تعيين‌كننده است؛ از بين «بله» يا «خير» يكي را انتخاب كنيد و تا حد امكان صادق باشيد! آنچه را باور داريد و در مورد خودتان درست مي‌دانيد، علامت بزنيد، نه آنچه را كه فكر مي‌كنيد بهتر است!


 

  2 پيشنهاد براي يك ارتباط موفق


يادتان باشد افرادي كه در ارتباط با ديگران موفقند، خصوصيات، ‌راهكارها و رفتارهاي شايسته‌اي دارند.


 

 پذيرش مسئوليت


 افراد موفق در ارتباط با ديگران هميشه به اين نكته توجه دارند كه نيمي از هر مسئله، متعلق به‌خودشان و نيمي متوجه فرد ديگر است بنابراين در مي‌يابند كه بررسي رفتارهاي خودشان براي ملاحظه اين‌كه چگونه اين رفتارها به ايجاد مسئله منجر شده، كار آساني است. اين افراد پيش‌بيني مي‌كنند براي ايجاد تغيير در رفتار ديگران، به ناچار بايد رفتار خود را تعديل و اصلاح كنند. برعكس، افرادي كه در حل مساﺋل با ديگران ضعيفند، تصور مي‌كنند رفتار آن‌ها ناب و خالص است و تقصير متوجه ديگران است.


 

  صراحت داشته باشيد


 بسياري از افراد دچار اين اشتباه مي‌شوند كه مساﺋل‌شان ديگران را نزد خود نگه مي‌دارند. اين كار بدين معني است كه براي اين افراد، پذيرش مسئله داشتن با ديگران دشوار است و از اين‌رو، تمايل دارند آن را مخفي نگه دارند. افراد موفق در حل مساﺋل بين فردي- هم در مواجه شدن با مسئله و هم دريافتن راه‌حل‌ها- بسيار صريح عمل مي‌كنند.

 كوشش كنيد 2 كار انجام دهيد: اول، فردي را پيدا كنيد كه مي‌توانيد در مورد مساﺋل‌تان با ديگران با او صحبت كنيد. از اين فرد به‌عنوان يك مشاور استفاده كنيد، نه اينكه انتظار داشته باشيد جواب مسئله را براي شما فراهم كند. دوم، فردي را كه رفتارش براي شما مسئله ايجاد كرده، با‌خبر كنيد؛ با سكوت كردن، خودتان را عذاب ندهيد. ديگران را در يافتن راه‌حل درگير كنيد.


 

جمله‌هاي مورد نظر


1. وقتي با كسي مسئله پيدا مي‌كنم، سعي مي‌كنم ريشه آن را در رفتارم پيدا كنم.   

2. وقتي براي مشكلم‌دنبال راه حل  هستم، غالبا از افراد ديگر كمك مي‌خواهم.  

3. چون هميشه انتظار وقوع بدترين اتفاق ممكن را دارم، به راحتي ريسك مي‌كنم.   

4. از اين‌كه ديگران بدانند با كسي دچار مشكل هستم، اكراه ندارم.   

5. براي رفع مساﺋل، از روش‌هاي خودم كوتاه نمي‌آيم، حتي اگر گاهي به تاخير بيفتد.  

6. وقتي رفتار ديگران مرا مايوس مي‌كند، سعي مي‌كنم علت رفتارشان را پيدا كنم.   

7. وقتي با ديگران مسئله‌اي پيدا مي‌كنم، دوست دارم عاقلانه به آن مسئله بينديشم.   

8. هر چه مسئله بزرگتر باشد، بيشتر تلاش مي‌كنم آن را تجزيه و تحليل كنم.   

9. ترجيح مي‌دهم فردي را كه با او مشكل دارم، در جستن راه حل مشكل، درگير كنم.   

10. وقتي به‌دنبال راه حل  هستم، سعي مي‌كنم مطمئن شوم كه طرفين سود مي‌برند.   

11. به نظرم داشتن يك نقشه خردمندانه، به من كمك مي‌كند با‌ثبات و منطقي باشم.   

12. سعي مي‌كنم واقع‌بين باشم و  امكان‌پذير‌بودن راه‌حل را بررسي كنم.   

13. غالبا با گفتن جملاتي نظير «مي‌فهمم چه احساسي داريد» همدلي خود را ابراز مي‌كنم.   

14. من داﺋما مراقب اثرات رفتارم روي ديگران هستم.   

15. مراقبم رفتارم را طوري تنظيم و اصلاح كنم كه مناسب اطرافيانم باشد.   

16. وقتي راه‌حلي پيدا مي‌كنم، علاقه دارم طرح و نقشه خود را براي سايرين بيان كنم.   

17. وقتي اشتباهي رخ مي‌دهد، مسئوليت آن را مي‌پذيرم.   

18. سعي مي‌كنم مسئله و مشكلم را با ديگران به‌صورت مختصر تشريح كنم.   

19. وقتي باكسي مسئله‌اي پيدا مي‌كنم، به احتمال زياد به او خواهم گفت.   

20. اگر مسئله‌اي با ديگران پيدا كنم، روي فهم مسئله تاكيد دارم.


 

   كليد پاسخ‌ها


به هر پاسخ «بله» يك امتياز بدهيد و به پاسخ «خير» امتيازي ندهيد؛ حداكثر نمره شما 20 خواهد بود.

  •   نمره بالاي 15:

بسيار خب شما فرد شايسته‌اي براي حل مساﺋل‌تان با ديگران هستيد. اگر كل نمره را به دست آورده‌ايد كه هيچ! در غيراين صورت مي‌توانيد عباراتي را كه در آن‌ها نمره نگرفته‌ايد، دوباره مورد بررسي قرار دهيد؛ حتي ممكن است شايسته‌تر شويد!

  • نمره بین 10 - 15 


باورهاي شما اين شايستگي را به شما مي‌دهد كه در حل مساﺋل با ديگران ممتاز باشيد، آنچه نياز داريد بهبود بعضي از تكنيك‌هاست. به عبارت‌هايي كه نمره نگرفته‌ايد، بار ديگر نگاهي بيندازيد، شايد ايده‌هايي براي بهتر شدن پيدا كنيد.

  •   نمره زير 10:

در بسياري از موارد نياز به بهبود داريد. كارتان را با انتخاب 3 تكنيك و 3 باور كه از آن‌ها نمره‌اي كسب نكرده‌ايدآغاز كنيد. روي اين باورها و تكنيك‌ها، به‌عنوان حوزه‌هاي آغازين براي بهبود، تمركز كنيد.


 

چند خصوصيت دوستداشتني


آدم‌هايي كه در ارتباط‌شان با ديگران موفق هستند، چند  خصوصيت ديگر هم دارند كه خوب است فراموش نكنيم:

  •   واقع‌بين بودن: افراد موفق در ارتباط با ديگران، افرادي خوش‌بين و البته واقع‌بين هستند.اين افراد قبول دارند كه گهگاه مسئله‌اي بين آن‌ها با ديگران به ناچار پيش مي‌آيد و عقيده دارند هميشه مي‌توان كاري براي بهبود اوضاع انجام داد. اين افراد اجازه نمي‌دهند مسئله، آن‌ها را از پا در‌آورد.
  •   مواجه شدن با مساﺋل: حل و فصل كردن مساﺋل با افراد را مي‌توان تا حد زيادي به تاخير انداخت. هميشه عذرهاي زيادي براي خوش‌خيالي و سر زير برف كردن وجود دارد كه غالبا به دليل ترس از بدتر شدن اوضاع، از اين راه‌ها استفاده مي‌شود اما انسان‌هاي موفق در ارتباط با ديگران، نگران مواجه شدن با مسئله نيستند، براي بهبود وضعيت پيش‌قدم مي‌شوند، حتي اگر شهرت و محبوبيت خود را در اين كار هزينه كنند.
  •  به رسميت شناختن احساسات: تاكيد روي رفتار ظاهري به معني ناديده گرفتن عواطف و احساسات خودمان يا ديگران نيست. افراد موفق در ارتباط با ديگران، احساسات و عواطف خود را مديريت كرده و با احساسات ديگران همدلي مي‌كنند. سعي كنيد خود را جاي فرد مسئله‌ساز قرار دهيد، به مسئله از چشم طرف مقابل نگاه كنيد و مكررا نشان دهيد كه مي‌فهميد او چه احساسي دارد.

  استوار و ثابت‌قدم بودن: افراد موفق در ارتباط با ديگران، به راه‌حل‌هاي جادويي و يك‌شبه اعتقاد ندارند! اين افراد كاملا متوجه هستند كه اصلاح و تعديل مساﺋل بين فردي، يك فرآيند تدريجي است و حاضرند اگر راه‌حل پيش‌بيني شده جواب نداد، به عقب برگشته و از اول شروع كنند. علاوه بر اين، افراد موفق سرسختانه و با سماجت، روش‌هايي را كه براي بهبود مسئله طراحي كرده‌اند، پيگيري مي‌كنند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

آمار

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید ماه : 2,325
بازدید سال : 390,633
امروز : پنجشنبه 24 آبان 1397

مطالب پیشنهادی